۱۰ مورد از مهم ترین مهارتهای کوچینگ

چه مهارتهای کوچینگ نیاز دارد؟

مهارتهای کوچینگ به مجموعه ای از تکنیک ها، روش ها و مهارت های اطلاق می شود که به کوچ کمک می کند، به مراجع خود کمک کند و فرد رادر رسیدن به مسائلی که نیاز به پشتیبانی دارد کمک نماید و او را در مقابل خطر و چالش های پیش رو هوشیار نماید که نسبت به تهدیدهای احتمالی تسلط بیشتری پیدا نماید. اصلی ترین مهارتی که کوچینگ از آن استفاد می  کند عبارتند از: هدف گذاری، ایجاد آگاهی، گوش دادن فعال، ارتباط موثر، پرسشگری، همدلی، ارائه بازخورد، مسئولیت پذری و مسئولیت سپاری، قضاوت نکردن و عدم ارائه راهکار مهارتهای کوچینگ مجموعه ای از مهارت هایی است که در کنار داشتن تخصص های فنی، به فرد کمک می کند تا به بهبود شخصیتی و عملکردی خود بپردازد.

مهارتهای کوچینگ_ اکبر توانگر مشاور کسب و کار اصفهان

مهارتهای کوچینگ چیست؟

مهارتهای کوچینگ یک فرایند توسعه فردی است که در آن یک کوچ فرد را در به دست آوردن اهداف شخصی و حرفه ایش راهنمایی می کند. به عبارت دیگر، کوچینگ یک فرایند همکاری است که به فرد کمک می کند تا بر روی هدف خود متمرکز شده، روی افزایش عملکرد خود تمرکز کند و با تغییر نگرش مراجع یاد بگیرد چگونه به بهترین نتیجه دست یابد.

مهارتهای کوچینگ شامل چندین موضوع است از جمله توانایی ارتباط برقراری با دیگران، شناخت کامل افراد، توانایی رهبری و ارتباط برقراری موثر با دیگران، ارائه پشتیبانی روانی، انگیزه بخشی و به اشتراک گذاری راهکارهای کارآمد و موثر برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای.

برای کمک به توسعه فردی و رشد حرفه ای، بسیاری از افراد به کوچینگ روی می آورند. این فرایند می تواند در هر زمینه ای از زندگی مفید باشد، از جمله حرفه، روابط، سلامتی و سبک زندگی. به طور کلی، مهارتهای کوچینگ به فرد کمک می کند تا بهترین خود را بیابد و از توانایی هایش به بهترین نحو استفاده کند.

همچنین افراد برای حل چالشهای خود در کسب و کار مثل افزایش فروش، استفاده از منابع انسانی مناسب، بالا رفتن بهره وری سازمانی ، جذب و نگهداشت مشتری و… به کوچ مراجعه می کنند تا با استفاده از تجربه و دانش نهفته در درون خود به بالاترین سطح آگاهی و بهره وری در خود برسند.

اما سوال اصلی اینجاست که یک کوچ خوب کیست؟ و چه مهارت هایی یک کوچ مبتدی و یک کوچ حرفه ای را از هم متمایز می کند؟ و آموزش مهارتهای کوچینگ چه کمکی در این زمینه می کند؟ و کوچ چه کمکی در کسب و کار و زندگی ما می تواند بکند. مجموعه ای از مهارت ها در کوچینگ ضروری است که باید هر کوچ خوب و حرفه ای از آن ها برخوردار است. و حال باز سوال دیگری اینجاست که این مهارت ها کدامند؟ آیا کسب و آموزش مهارتهای کوچینگ آسان است؟ آیا چه کسانی از مهارت های کوچینگ برخوردار هستند؟

10 مورد از مهم ترین مهارتهای کوچینگ، اکبر توانگر مشاور کسب و کار اصفهان، کوچ در اصفهان، بهترین کوچ در اصفهان

۱۰ مورد از مهم ترین مهارتهای کوچینگ:

 

۱. هدف گذاری

اولین مهارت مهم کوچینگ که هر کوچ باید داشته باشد، توانایی استخراج اهداف واضح، قابل دستیابی، به خوبی تعریف شده و انگیزشی مراجع است. به‌طورکلی، مهارتهای کوچینگ رویکردی متمرکز بر هدف دارد. این مهارتِ کوچ است که بتواند در جهت کمک به مراجع برای کشف و ارزیابی اهداف، برخی از تکنیک های اثبات شده مانند SMART را انتخاب نماید.

اولین مهارت مهم در کوچینگ که هر کوچ باید بر آن مسلط باشد هدف گذاری در کوچینگ می باشد که به معنی تعیین اهداف دقیق و قابل دستیابی برای مراجع است. این فرآیند شامل تجزیه و تحلیل و تحلیل مهارت ها، منابع و محدودیت های مراجع تا رسیدن به بهترین هدف برای تبیین است. هدف گذاری مهم است زیرا به ما کمک می کند تا زندگی و کار خود را پرافتخار و با کیفیت بالا تر به سمت جهان دیگری هدایت کنیم. که برخی از روش های معروف هدفگذاری به روش اسمارت یا SMART می باشد در زیر روش های مختلفی از هدفگذاری را برایتان شرح دادم.

روش های هدف گذاری در کوچینگ شامل موارد است:

 

هدف تعیین بر زمان:

در این روش، اهداف تعیین می شود که باید در زمان مشخصی برای تعیین یابند، تعیین یک هدف برای یک ماه آینده یا سال بعد.

 

هدف ایجاد بر عملکرد:

در این روش، هدف تعیین می شود که باید برای افزایش عملکرد یک شخص در کار و زندگی شخصی انجام شود. به عنوان مثال،افزایش ورودی های مالی یا دریافت یک شغل با دستمزد بالاتر.

 

هدف قرار دادن بر اساس ویژگی شخصی:

در این روش، هدف تعیین می شود با توجه به ویژگی های شخصی قابل دستیابی باشد.

 

هدف ایجاد برانگیختگی:

در این روش، اهداف تعیین می‌شوند که با توجه به بالا بردن انگیزه‌های بهبود، توسعه مهارت‌های جدید.

 

هدف ایجاد بر نتایج:

در این روش، تعیین می شود که بر اساس نتایج شفاف، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و مبتنی بر زمان باشد مانند افزایش فروش یا افزایش طول عمر مشتری همان روش اسمارت می باشد.

 

 

۲. ایجاد آگاهی

ایجاد آگاهی مهارتی است که در کوچینگ بسیار مهم است. این مهارت به معنی جستجوی زوایای پنهان شخصیت، رفتار و افکار خود می‌باشد و باید با کمک کوچ قادر به دیدن این نقاط باشیم. این که آیا به این نقاط آگاه شویم یا نه، بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند باعث از دست رفتن منابع و فرصت‌های ما شود. به طور کلی، جایگزینی قابل اعتماد برای کسانی که به دنبال پیشرفت شخصی هستند، کوچینگ است که با بکارگیری مهارت‌هایی مانند ایجاد آگاهی به افراد کمک می‌کند تا رفتارهایی که به آن ها نمی‌رسیدند را شناسایی کرده و بهبود بخشند.

 

۳. گوش دادن فعال

گوش دادن به معنای واقعی مهمترین مهارت و فعالیت در کوچینگ است که برای موفقیت در کوچینگ و همچنین مراجع مهم می باشد. گوش دادن فعال، به این معناست که فرد نه تنها حرف‌های طرف مقابل و مراجع  را می‌شنود، بلکه می‌تواند نگاهی به عقاید و حرف های نزده او داشته باشد، و نوع رفتار در مقابل مراجع را شناسایی کند. به طور کلی، یک کوچ حرفه ای باید مهارت گوش دادن فعال را در خود تقویت نماید و نیز حرف های بیان نشده را درک کند. این عملکرد به کوچ این امکان را می‌دهد که بهتر بتواند متوجه شود چگونه می تواند به مراجع کمک کند و به سوالات و نیازهای آن‌ پاسخ دهد.

 

۴. ارتباط موثر

در کوچینگ، مهارت ارتباط موثر بسیار حائز اهمیت است زیرا در ایجاد ارتباطی خوب با مراجع  و همچنین در انتقال ایده ها و اهداف، نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی، برای داشتن ارتباط موثر در کوچینگ باید به موارد زیر توجه کرد:

گوش دادن فعال:

برای داشتن یک ارتباط موثر با مشتریان، باید سعی کرد به خوبی به صحبت های مراجع گوش داده شود و به مشتریان فرصت بدهیم تا احساس شنیده شدن کنند. همچنین برای گوش دادن فعال، می توانید سوالاتی را که از مشتریان پرسیده می شود، تکرار کنید تا از صحت درک خود اطمینان حاصل کنید.

ایجاد ارتباط واقعی:

در کوچینگ، باید ارتباطی واقعی با مشتریان برقرار کنید؛ به مشتریان نشان دهید که شما درک کاملی از موضوعاتی که ایشان با آن مواجه هستند، دارید. این ارتباط می تواند از طریق سوالات اضافه، نشان دادن علاقه و نظریات شما در مورد موضوعات باشد.

استفاده از زبان بدن:

استفاده از زبان بدن مهم ترین شیوه ی برقراری ارتباط با مشتریان است. با پرهیز از صحبت کردن طولانی و شنیدن بیشتر نظرات ، باید به مراجع نشان دهید که به آن ها توجه دارید.

بهره بردن از تکنیک های ارتباطی:

تکنیک های ارتباطی مانند سوالات باز، با توجه به محتوای گفتار، استفاده از جملات کوتاه و مفید و استفاده از گفتار مثبت و اکتیو را برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان باید به کار برد.

در کل، برای داشتن مهارت ارتباط موثر در کوچینگ، باید توانایی شنیدن فعال، ایجاد ارتباط واقعی، استفاده از زبان بدن و بهره بردن از تکنیک های ارتباطی را تمرین کنید.

مهارت پرسشگری در کوچینگ،  اکبر توانگر بهترین کوچ در اصفهان، بهترین کوچ در اصفهان، کوچ در اصفهان

 

۵. پرسشگری

مهارت پرسشگری یکی از مهارت‌های مهم کوچینگ است که به کمک آن مربیان کوچینگ می‌توانند با پرسیدن سوالاتی مناسب، مراجع خود را در رسیدن به اهدافشان یاری نمایند و به جواب‌های مناسبی دست پیدا کنند. پرسیدن سوال مناسب به وضوح دغدغه‌ها و مسائلی که مشتریان دارند روشی بسیار موثر برای تشخیص نیازهای آنها است. بهترین سوالات در جلسات کوچینگ، سوالاتی هستند که به کوچ و مراجع در ایجاد یک بینش واحد در خصوص مساله مورد بحث کمک می کند. در آموزش مهارتهای کوچینگ، کوچ آموزش می بیند که در فرآیند کوچینگ فقط از سوالات باز استفاده می شود و دستور کار و جلسه به طور کامل تحت کنترل کوچ است.

برای مثال، فرض کنید یک مراجع به شما مراجعه کرده است که از جواب‌های ناموفق یک مصاحبه شغلی ناراحت است. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات و موانعی که مراجع با آنها روبه‌رو بوده است، می‌توانید از سوالات بازی مانند:

آخرین مصاحبه شغلی چه پیامی را برایت به همراه داشت؟

چه نکاتی را باید برای بهتر شدن خود انجام دهی  تا در مصاحبه های بعدی موفق شوی؟

چه اتفاقاتی در این مصاحبه رخ داد که اگر تکرارش نکنی در مصاحبه های بعدی موفق تر خواهی شد؟

و یا فکر می کنی بعد از این جلسه چه اقدامک هایی باید انجام دهی؟

و به طور کلی سوالات بازی مانند اینها به مراجع کمک می‌کنند تا موانع خود را شناسایی کنند و به جواب‌های مناسبی دست پیدا کنند. فقط مراقب باشید سوالات جهت دار از مراجع نپرسید و اجازه دهید خود مراجع به بهترین پاسخ خود برسد.

 

۶. همدلی

مهارت همدلی را می توان به توانایی ما در قرار دادن خودمان در جایگاه فرد مقابل و درک احساسات و تفکر او تعریف کرد. بدین معنی که در شرایط مشابه ممکن بود ما چه احساسی داشته باشیم؟ همدلی به شما کمک می کند تا نیازهای شخص دیگر را شناخته و نظرات و احساسات خود را به درستی نشان دهید. لازم به ذکر است که همدلی با همدردی متفاوت است. در همدلی لزوما احساسات مراجع خود را تجربه نمی کنید؛ اما در مقابل در همدردی شما به خاطر سختی هایی که شخص دیگر تجربه کرده است، احساس غم یا اندوه و یا دلسوزی خواهید داشت.

 

۷. ارائه بازخورد

مهارت ارائه بازخورد در لیست مهارتهای کوچینگ، نوعی برگشت پیام ارتباطی است که شخص از آنچه بیان می کند و آنچه انجام می دهد، دریافت می کند. یکی از جنبه های مثبت روابط کوچینگ آن است که مراجع به تدریج در زمینه هایی چون رفتارها و تمایلاتش خودآگاه تر می شود. یکی از مهارت های یک کوچ، در زمینه ی افزایش خودآگاهی مراجع؛ ارائه ی بازخورد مناسب و موثر است. این مهارت به مراجع، روحیه و انگیزه می دهد و اینکه در مورد چگونگی بازخورد اثربخش در کوچینگ موارد زیر را عنوان کردم؟

کوچ به عنوان یک مربی طبیعتاً باید توازن میان مزایا و معایب ارائه بازخورد را حفظ کند و بر این اساس عمل نماید.
بازخورد باید:

  •  با نیت مثبت ارائه شود.
  •  بر اساس حقیقت و رفتار باشد.
  •  سازنده و سودمند باشد.

بازخوردی که به صورت ناشیانه بیان و ارائه شود مانند انتقاد به نظر می رسد. برای مثال؛ ((در این مورد خیلی بی پروا و تند رفتار کرده ای)). یک کوچ یا مربی طبیعتاً باید به آنچه می گویید و نحوه بیان آن توجه داشته باشید تا از بروز این مسئله جلوگیری کنید. برخی افراد در مقایسه با دیگران نسبت به شنیدن بازخورد پذیراتر هستند و باید توانایی خود در ارائه پیام های بالقوه سخت را به شیوه ای که انگیزه مراجع حفظ شود، تقویت کنند.

با وجود اینکه دستورالعمل های ارائه بازخورد در رابطه مربی و مراجع کاربرد دارند، ممکن است برای افرادی که خارج از فرآیند کوچینگ به دیگران بازخورد می دهند نیز مناسب باشند.

ارائه بازخورد با نیت مثبت: دلایل منفی و مثبت برای ارائه بازخورد به افراد وجود دارند. به عنوان مثال؛ دلایل مثبت:

  •  به منظور کمک به فردی برای یادگیری آنچه از آن سود می برد.
  •  به منظور پشتیبانی از فردی جهت دستیابی به هدف یا قصدش.
  •  به منظور کمک به فردی جهت چیره شدن بر مشکلی که او را آزرده می کند.
  •  به منظور سپاسگزاری از مراجع و ایجاد احساس ارزشمند بودن در او.

دلایل منفی:

به منظور ((به حساب کسی رسیدن)).

به منظور کنترل کردن یا مسلط شدن بر فردی؛ برای مثال، به آنها بگوییم که چه کاری باید انجام دهند.

به منظور کمک به کسی که از ارائه بازخورد به دیگران اجتناب می کند؛ یعنی از جانب یک فرد دیگر پیامی را ارسال کنیم.

در صورتی که خودباوری یا اعتماد به نفس فرد به اندازه ای آسیب ببیند که برای انعطاف پذیری و آرامش او مضر باشد.

زمانی که نیت ما برای فرد آشکار و مثبت باشد، احتمال اینکه پیامی ارائه دهیم که آن را حمایتی و محترمانه تلقی کند بیشتر است. اگر پیامی باشد که ارائه آن دشوار است، گاهی اوقات می توانیم با صحبت در مورد نیت خود پیش از ارائه بازخورد به فرد کمک کنیم.

به عنوان مثال:

مربی یا کوچ: دوست دارم بازخوردی را به تو ارائه دهم، چون می دانم اخیراً به دلیل عدم پشتیبانی از جانب همکارانت مقداری، ناراحت هستی. من نظراتی دارم که می تواند به تو کمک کند دیدگاه دیگری نسبت به این موضوع پیدا کنی.

مهارت ارائه بازخورد در کوچینگ، شامل ارائه پاسخ هایی در مورد رفتار، عملکرد یا نتایج کاری شخص مورد نظر است که هدف آن بهبود عملکرد و یا تغییر رفتار است. این مهارت شامل ارائه بازخورد سازنده، کمک به شخص در درک موانع در رسیدن به اهدافش و به او انگیزه می‌دهد تا برای بهبود خود کار کند. به طور کلی، بازخورد با کمک کننده‌ترین نکات و راهنمایی ها برای بهبود عملکرد شخص می تواند شمارای بیشتری از اهداف خود را در کمترین زمان و با کیفیت بالاتری رسیدگی کند.

 

۸. مسئولیت پذری و مسئولیت سپاری

یک کوچ باید به شخصی که در حال رشد و پیشرفت است کمک کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرد و رفتارهایی را انجام دهد که به بهبود خود و یا کمک به دیگران منجر شود. بسیار مهم است که فرد مسئولیت را قبول کند و عواقب اعمال و تصمیمات خود را بپذیرد. اگر کسی مسئولیت کاری را قبول کند، به طور طبیعی بر روی آن قدرت و نفوذ خواهد داشت. لذا، کوچ ها باید کوچی ها را تشویق کند تا احساس توانمندی داشته و مسئولیت شرایط خود را بر عهده بگیرند.

 

۹. قضاوت نکردن و عدم ارائه راهکار

پایه و اساس کوچینگ حرفه ای، قضاوت نکردن است. شما به عنوان یک کوچ لازم نیست درباره افکار و رفتار افراد قضاوت کنید.برای اینکه یک کوچ عالی باشید نیازمند کنجکاوی به موقع و داشتن ذهنی باز هستید. این مهارت به شما کمک می کند تا بر مهارت های کوچینگ متمرکز شوید. آزاد اندیشی نیز بدین معناست که آگاه باشید که افراد دیدگاه های متخلفی دارند؛ پس هرگز به مراجع خود نگویید که پاسخ سوالات را از قبل می دانید و همچنین نباید هیچگاه به او پند بدهید. مهارتهای کوچینگ بر همین اساس بنا نهاده شده است که راهکار حل مساله هر شخص، منحصر به فرد و در ذهن خود او است؛ بنابراین، یک کوچِ آموزش دیده، تنها به مراجع در باز کردن گره های ذهنی و پیدا کردن راه حل کمک می کند. و این یکی از ویژه ترین حصوصیت مهارتهای کوچینگ می باشد.

اکبر توانگر مشاور کسب و کار اصفهان_ آکادمی اکبر توانگر، کوچ در اصفهان

۱۰. رفع باورهای محدود کننده

تمام افراد باورها و اعتقاداتی دارند که ممکن است نقش مثبت یا منفی در موفقیت آنها داشته باشد. برخی از این باورها ممکن است مانع پیشرفت و موفقیت شخص شوند و بعضی دیگر از آنها مفید و به آنها کمک کننده باشد. فرآیند کوچینگ افراد را به شناسایی باورهایی که آنها را محدود می کنند و به چالش کشیدن آنها ترغیب می کند، این کار به طور قطع افراد را در رسیدن به اهدافشان یاری می کند.

 

جمع بندی

همانطور که در این مقاله گفتیم، برای یک کوچ حرفه ای بودن، رعایت مهارت های کوچینگ الزامی ست. در این مورد خواندن مقالات معتبر و دیدن آموزش های مستمر می تواند موثر باشد. و همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هرگز از تاثیر ارتباط موثر غافل نشوید؛
  • اهداف را به صورت دقیق و شفاف تعیین نمایید؛
  • تلاش کنید در ۸۰ درصد مواقع از سوالات باز استفاده کنید تا افراد به ناچار تفکر عمیق شوند؛
  • در حد امکان به شهود خود اطمینان داشته باشید و با کنجکاوی فرآیند کوچینگ را پیش ببرید؛
  • از «چرا» استفاده نکنید و آن را با «چه» و «چطور» جایگزین کنید؛
  • در مواقعی که رفتار یا گفتاری را در کوچی خود برجسته می بینید، آن را بیان کنید. این نوع بازخورد می تواند بسیار کمک کننده و قدرتمند باشد؛
  • فراموش نکنید که در فرآیند کوچینگ باید کوچ یا مربی کاملا متمرکز باشد؛
  • موضوعات اولیه مطرح شده توسط کوچی عموما مسئله اصلی نمی باشد از این رو باید با بررسی بیشتر به عمق مساله برسید تا بدانید مساله واقعی چیست؛
  • برای توسعه خود سرمایه گذاری کنید و به صورت مداوم مهارت های کوچینگ خود را گسترش دهید.
  • به مهارتهای کوچینگ در رسیدن به بهترین نتیجه و عملکرد اطمینان داشته باشید.
  • خود شما نیز نیاز به کوچ دارید و داشتن یک کوچ حرفه ای می تواند در توانمد شدن شما تاثیر گذار باشد.

من به عنوان یک کوچ در اصفهان سالهاست به فعالیت در این زمینه مشغول هستم و تجربیات زیادی را در این زمینه کسب کردم که می توانم با استفاده از آن در رسیدن افراد به آنچه که خود مد نظر دارند کمک نمایم. در صورت تمایل من و تیم حرفه ای ام مشتاقانه در رسیدن افراد به حد تعالی و تبدیل شدن افراد به فوق ستاره شدن در تلاش هستیم و میزبان افرادی هستیم که گمان می کنند تا امروز به نتایج مورد نظر و یا آنچه استحقاق خود می دانسته اند نرسیده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا